nainen puhelimella risti-istunnassa sängyn päällä, jossa on oranssi päiväpeitto

Näin magnesium ja B-vitamiini tukevat jaksamistasi

Kehomme tarvitsee monia ravintoaineita toimiakseen optimaalisesti. Kesällä esimerkiksi suolojen ja kivennäisaineiden saannin tärkeys korostuu lämpötilojen noustessa. Hermoston toiminnan kannalta sekä magnesium, että B-vitamiini ovat todella tärkeitä.

Tämän tehokaksikon saannista on kuitenkin myös lukuisia muita hyötyjä!

Mikä magnesium on?

Magnesium on alkuaine, jota löytyy luonnostaan esimerkiksi maankuoresta, merivedestä sekä kasveista. Se on yksi yleisimmistä mineraaleista kehossa.

Magnesium hyödyt

Magnesiumilla on tärkeä rooli elimistössä, jonka vuoksi siitä on myös paljon hyötyä. Sen puutostilat ovat varsin harvinaisia, mutta esimerkiksi kesällä suolojen ja kivennäisaineiden saannista on hyvä pitää huolta monipuolisen ruokavalion rinnalla.

Magnesiumin hyötyjä ovat esimerkiksi:

  • se edistää hermoston normaalia toimintaa
  • se edistää lihasten normaalia toimintaa
  • magnesium edistää elektrolyyttitasapainoa
  • se auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta

tämän lisäksi sillä on myös lukuisia muita vaikutuksia, jotka tekevät meille hyvää!

Magnesium lähteet

Magnesiumia saa monista eri ruoka-aineista ja niitä kannattaa hyödyntää myös kesäkeittiössä.

Magnesium lähteitä ovat esimerkiksi:

  • kala
  • pinaatti
  • lehtikaali
  • liha
  • kurpitsansiemenet
  • mantelit
  • täysjyväviljat (esim. ruskea riisi, täysjyväruis)
  • pavut
  • linssit

Jos nämä ruoka-aineet eivät maistu esimerkiksi lapsille, voi niitä saada sujautettua moniin ruokiin, kuten salaatteihin tai vaikka perunamuusiin!

Magnesiumin puutoksen syytä voi olla vaikea löytää

Elimistö tarvitsee magnesiumia moniin erilaisiin aineenvaihdunnan prosesseihin. Esimerkiksi lihakset tarvitsevat sitä toimiakseen normaalisti, kun taas hermosto käyttää sitä viestien lähettämiseen ja vastaanottamiseen.

Magnesium tukee luuston ja hampaiden pysymistä normaaleina ja osallistuu jopa solujen jakautumisprosessiin.

Magnesiumin puutoksen diagnosointi ei ole aina suoraviivaista. Usein syy piilee jossakin imeytymishäiriössä, kuten keliakiassa.

Joissakin tapauksissa puutosta voidaan havaita alhaisena veren magnesiumtasojen vuoksi, kun taas joskus veriarvot voivat olla normaalit, mutta solujen sisällä on silti magnesiumin puutetta. Magnesiumin puutokseen liittyy usein myös kalsiumin aineenvaihdunnallisia häiriöitä. 


Kesäpelejä on hyvä pelata hermostoa ja lihaksistoa tukien.

Mikä B-vitamiini on?

Moni tietää varsin hyvin sanan "vitamiini", mutta mitä ne oikeastaan ovat?

Vitamiinit ovat orgaanisia yhdisteitä, joita tarvitaan pieninä määrinä monien elintärkeiden toimintojen ylläpitämiseksi elimistössä. Ne eivät ole energianlähteitä, kuten hiilihydraatit tai rasvat, vaan ne toimivat usein entsyymien kofaktoreina (entsyymin täytyy sitoa se itseensä "toimiakseen") tai osana hormonien rakennetta.

B-vitamiineja on olemassa useita, jonka vuoksi asiaan perehtymättömän voi olla vaikeaa erotella niitä sekä niiden vaikutuksia. Ei kuitenkaan hätää, sillä nyt käymme läpi eri B-vitamiineja. Ne kaikki vaikuttavat omalta osaltaan kehon eri toimintoihin!

B1-vitamiini (tiamiini)

Tiamiini auttaa esimerkiksi hiilihydraattien aineenvaihdunnassa ja on tärkeä hermoston toiminnalle. Kesällä, kun aktiivisuus lisääntyy ja energiaa tarvitaan enemmän, tiamiini tukee kehon energia-aineenvaihduntaa.

B2-vitamiini (riboflaviini)

Riboflaviini on tärkeä osa solujen hapettumisstressin suojaamisessa. Se myös tukee esimerkiksi näkökykyä ja vähentämään väsymystä sekä uupumusta.  Kesällä B2-vitamiini voi siis auttaa ylläpitämään normaaleja energiatasoja.

B3-vitamiini (niasiini)

Niasiini edistää hermoston normaalia toimintaa ja auttaa ihoa säilyttämään normaalin rakenteensa. Kesällä niasiini voi esimerkiksi tukea ihon terveyttä auringon UV-säteilyn aiheuttamalta stressiltä ja myös se auttaa vähentämään väsymystä.

B5-vitamiini (pantoteenihappo)

Pantoteenihappo osallistuu energia-aineenvaihduntaan sekä edistää normaalia henkistä suorituskykyä. Se myös osaltaan auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta. Eikö kuulostakin huikealta vitamiinilta?

B6-vitamiini (pyridoksiini)

Pyridoksiini on tärkeä proteiinien aineenvaihdunnassa ja hermoston toiminnassa. Se muun muassa myös edistää normaaleja psykologisia toimintoja. Se voi auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta kaiken kiireen keskellä.

B7 (biotiini)

Biotiini on monen tuntema hiusten, ihon ja kynsien ystävä. Se myös muun muassa edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa, edistää hermoston toimintaa sekä myös ihon, hiusten ja kynsien hyvinvointia.

B9-vitamiini (foolihappo)

Foolihappo edistää raskauden aikaista kudosten kasvua, edistää normaalia veren muodostumista ja immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Se auttaa myös osaltaan esimerkiksi vähentämään väsymystä ja uupumusta.

B12-vitamiini (kobalamiini)

Kobalamiini on tärkeä punasolujen muodostumisessa ja hermoston toiminnassa. Se voi auttaa ylläpitämään normaalia immuunijärjestelmän toimintaa sekä energiatasoa, sillä sekin auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.

Tässä oli vain osa B-vitamiinien vaikutuksista, joten ehkä nyt sisäistät sen, kuinka elintärkeästä vitamiinista on kyse. Se osallistuu magnesiumin tavoin lukuisiin elimistön prosesseihin ja on osana monissa toiminnoissa läpi elämän.

Magnesium ja B-vitamiini lisäravinne?

Jos et jo ole ottanut magesium- tai B-vitamiinilisää osaksi arkeasi, niin kannattaa miettiä, kuinka monipuolinen oma ruokavalio on. Lisäravinteet eivät koskaan korvaa ruokavaliota, mutta ne ovat loistava lisä aktiiviseen arkeen tai toimintakyvyn tukemiseksi.

Sekä magnesiumia, että B-vitamiinia voidaan pitää lihasten, aivojen, hermoston ja vastustuskyvyn tukemisessa erittäin tärkeinä ja sen vuoksi moni haluaa varmistaa niiden riittävän saannin.

Suomen Vitamiinikeskuksen Merimagnesium + B-vitamiini

 

Takaisin blogiin

1 kommentti

Tilaan Juhannuskoodilla 24 19.90 1kpl Merimagnesium.

Anita Andersson

Kirjoita kommentti

Huomaa, että kommenttien täytyy olla hyväksytty ennen niiden julkaisemista.