Suomen Vitamiinikeskus | Vitamiinit ja ravintolisät verkkokaupasta

Vitamiinien puutteellinen saanti heikentää suorituskykyä

Vitamiinien puutteellinen saanti heikentää suorituskykyä

12.12.2018 09:32

Urheilija ja kuntoilija – jos haluat kehittyä ja palautua mahdollisimman tehokkaasti, satsaa monipuolisen ruokavalion lisäksi vitamiineihin. Vitamiinit ovat kemiallisia yhdisteitä, joita saamme ravinnosta. Vitamiineja kutsutaan kivennäisaineiden tapaan myös suojaravintoaineiksi. Kestävyysurheilijoille tärkeimpiä vitamiineja ovat C-, D- ja E-vitamiinit sekä B-ryhmän vitamiinit. Vitamiinien puutteellinen saanti heikentää terveyttä ja suorituskykyä.

Antioksidantit korjaavat soluvaurioita

Urheilun aiheuttama hapetusstressi heikentää immuunivastetta. Rasituksen aikana lihassoluissa syntyy haitallisia, vapaiksi radikaaleiksi kutsuttuja happiyhdisteitä. Immuunivasteen ollessa heikentynyt lihassoluja tuhoutuu vapaiden radikaalien vaikutuksesta. Antioksidatiivisilla C- ja E-vitamiineilla on suuri merkitys palautumisessa. Antioksidantit parantavat immuniteettisuojaa, korjaavat kovan harjoittelun aiheuttamia soluvaurioita ja nopeuttavat palautumista.

Urheilijan vitamiinit Suomen Vitamiinikeskus

Antioksidantit korjaavat soluvaurioita.

Monivitamiinivalmiste on urheilijan paras kaveri

Arjen tilanteissa ravinto voi toisinaan jäädä yksipuoliseksi ja riittämättömäksi. Jos palautuminen on hidasta, kehitys takkuilee, liikunta ei tunnu hyvältä tai urheilija on jatkuvassa sairastelukierteessä, voi olla syytä epäillä jonkin vitamiinin puutosta. Monivitamiinilisä on siis hyvä olla käytössä myös ennaltaehkäisevästi. Suomen Vitamiinikeskuksen monipuolinen valmiste imeytyy hitaasti ja tasaisesti koko päivän aikana.

C-vitamiini

C-vitamiini ylläpitää vastustuskykyä ja auttaa urheilijan lihaksistoa palautumaan kun harjoitusmäärät ovat suuria ja rasitus kova. Parhaita C-vitamiinin lähteitä ovat vihannekset, sitrushedelmät ja marjat.

C-vitamiinia tarvitaan kollageenin tuotannossa, ravintoaineiden kuljetuksessa ja aineenvaihdunnassa.

Urheilijan vitamiinit Suomen Vitamiinikeskus

C-vitamiini ylläpitää vastustuskykyä ja auttaa urheilijan lihaksistoa palautumaan.

B-vitamiini

Urheilijan on tärkeä huolehtia riittävästä B-ryhmän vitamiinien saannista, sillä niillä on tärkeä rooli aineenvaihdunnan reaktioissa. B-vitamiinien lähteitä ovat liha- ja maitotuotteet sekä vihannekset ja hedelmät. B12-vitamiinia saadaan vain eläinperäisestä ravinnosta.

D-vitamiini

D-vitamiini on tärkeä luustolle, lihasten toiminnalle ja vastustuskyvylle. Kala ja vitaminoidut maitotuotteet ovat lähteitä päivittäisessä ruokavaliossa. D-vitamiinia syntyy myös iholla auringon säteilyn vaikutuksesta. Pohjoisessa asuvien tulee turvata saanti talvisin ravintolisillä.

Urheilijan vitamiinit Suomen Vitamiinikeskus

Pohjoisessa asuvien tulee turvata D-vitamiinin saanti talvisin ravintolisillä.

E-vitamiini

E-vitamiini auttaa kehoa palautumaan rasituksesta ja korjaamaan lihasvaurioita. Parhaita E-vitamiinin lähteitä ovat kasviöljyt ja viljatuotteet.

Tilaa Suomen Vitamiinikeskuksen pitkävaikutteinen monivitamiini hyvinvoinnin tueksi.