Suomen Vitamiinikeskus

Ihmisen ikääntyessä vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve kasvaa

Ihmisen ikääntyessä vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve kasvaa

19.12.2018 08:58

Ikääntymisen myötä vitamiinien ja kivennäisaineiden imeytyminen elimistössä kärsii. Ruoansulatusentsyymin erityksen vähentyessä ruoka sulaa heikommin. Myös mahahapon eritys saattaa vähentyä, jolloin proteiineja pilkkova pepsiini ei aktivoidu pepsinogeeniksi. Tulehdussairaudet lisäävät vitamiinien tarvetta, mutta lääkitys saattaa puolestaan heikentää ravintoaineiden imeytymistä.

Jotta ikääntyvä saa ravinnosta riittävästi tarpeellisia vitamiineja ja kivennäisaineita, tulee ruokavalion olla laadukas ja monipuolinen ja ravintoa pitää pystyä syömään riittävästi. Ruoan pitää myös sulaa kunnolla, jotta ravintoaineet imeytyvät mahdollisimman tehokkaasti.

Listasimme ikääntyvän ihmisen tärkeimmät vitamiinit, joiden saanti tulee turvata ravinnon ja ravintolisien keinoin.

Vitamiinikeskus ikääntyvien vitamiinit

D-vitamiini

Vanhetessaan keho ei enää pysty hyödyntämään aurinkoa D-vitamiinin lähteenä yhtä tehokkaasti kuin aiemmin. Usein ikääntyvät myös oleskelevat auringossa nuorempia vähemmän. Lisäksi D-vitamiini imeytyy heikommin ravinnosta, minkä vuoksi yli 75-vuotiaille suositellaan D-vitamiinilisää 20 mikrogrammaa päivittäin. Pienempi annos (10 μg/päivä) voi riittää, jos käyttää säännöllisesti ja paljon D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä ja kalaa.

Kalsium

Luustomassa harvenee ikääntyessä, mutta kalsium vahvistaa luuston kuntoa. Vahvat luut kestävät kaatumiset. Siksi ikääntyvän kannattaa huolehtia riittävästä kalsiumin saannista. Ikääntyvien saantisuositus on 800 milligrammaa päivässä, joka vaatii esimerkiksi noin 7,5 dl maitoa. Lisäravinteet ovat turvallinen ja kätevä tapa turvata riittävä kalsiumin saanti.

Vitamiinikeskus ikääntyvien vitamiinit

K2-vitamiini

K-vitamiinit ovat elimistölle välttämättömiä vitamiineja. Ne luokitellaan K1- ja K2-vitamiineihin. K-vitamiineja on vielä K3-, K4- ja K5-muodot, mutta ne ovat synteettisiä. K-vitamiinit vaikuttavat luuston hyvinvointiin, aineenvaihduntaan ja veren hyytymiseen. K2-vitamiini vähentää ikääntymiseen liittyvää luukatoa.

K2-vitamiini kuljettaa kalsiumia pois verisuonista ja sitoo sitä luukudokseen. Luukudosta rakentava osteokalsiini-proteiini tarvitsee K2-vitamiinia toimiakseen. Osteokalsiini-proteiini kiinnittää kalsiumin luukudokseen.

Vahvat antibiootit, suolistosairaudet tai runsas alkoholin käyttö voivat johtaa K2-vitamiinin puutteeseen.

Tilaa K2+D3-vitamiinivalmiste luuston ja lihasten kunnon tueksi sekä ylläpitämään vastustuskykyä.

B-vitamiini

B-ryhmän vitamiineista ikääntyvät tarvitsevat erityisesti foolihappoa ja B12-vitamiinia. Foolihappo auttaa ylläpitämään kognitiota, muistia ja toimintakykyä. Hyviä foolihapon lähteitä ovat folaattia sisältävät ruoka-aineet, kuten viljat ja tuoreet kasvikset.

B12-vitamiinia tarvitaan foolihapon muuntamiseksi elimistössä toimivaan muotoon. Pitkään jatkunut B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa muistihäiriöitä.

Tilaa Suomen Vitamiinikeskuksen B12-vitamiini muistin tueksi.

C-vitamiini

C-vitamiini auttaa ylläpitämään elimistön immuniteettia. C-vitamiini on elimistölle tärkeä suoja-aine erilaisia taudinaiheuttajia vastaan. Antioksidanttina C-vitamiini myös taistelee solujen ikäännyttävää hapettumisreaktiota vastaan ja lujittaa kudoksia.

Tilaa pitkävaikutteinen monivitamiini ja nappaa kerralla A-, C-, D-, ja E-vitamiinit.

Vitamiinikeskus ikääntyvien vitamiinit

Magnesium

Magnesium on elintärkeä mineraali. Magnesiumia tarvitaan lihasten, sydämen ja verisuonten normaalin toiminnan ylläpitoon. Magnesiumista voi myös saada apua kramppeihin tai levottomiin jalkoihin.

Tilaa merimagnesium hermoston, lihasten ja aineenvaihdunnan tueksi.

 

× How can I help you?