Suomen Vitamiinikeskus | Vitamiinit ja ravintolisät verkkokaupasta

D-vitamiinin kanssa ei kannata pihistellä talvella

D-vitamiinin kanssa ei kannata pihistellä talvella

21.11.2018 09:14

D-vitamiinin tarve on ympärivuotinen, mutta etenkään talvella sen kanssa ei kannata pihistellä. Suomalaisille D-vitamiinin tarve on ilmeinen pohjoisesta sijainnistamme johtuen. D-vitamiinia saadaan kolmella keinolla: kesäkuukausina auringossa oleskelemalla, syömällä sitä sisältäviä elintarvikkeita ja nauttimalla vitamiinilisää. Talvella aurinko on käytännössä lähes kokonaan poissa laskuista, jolloin kokonaissaantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota.

.

 

D-vitamiinin merkitys talvella Vitamiinikeskus

Voiko talvella saada D-vitamiinia riittävästi ravinnosta?

Iästä riippumatta D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus on 10 μg/päivä. Yli 75-vuotiaille suositellaan kuitenkin 20 μg/päivä ympäri vuoden. Talvellakin D-vitamiinia voi saada riittävästi, jos muistaa käyttää vitaminoituja maitovalmisteita ja kalaa suositusten mukaisesti. Rasvaisessa kalassa on runsaasti D-vitamiinia, kananmunan keltuaisessa vähemmän. Käytännössä ravinnosta saa D-vitamiinia  riittävästi, kun syö 2-3 kala-ateriaa viikossa, nauttii 2-3 lasia D-vitaminoitua maitoa päivittäin ja käyttää leivän päällä D-vitaminoitua levitettä.

D-vitamiinin merkitys talvella Vitamiinikeskus

Talvellakin D-vitamiinia voi saada riittävästi, jos muistaa syödä kalaa ja käyttää D-vitaminoituja tuotteita.

Imeytyykö valmisteista saatu D-vitamiini yhtä hyvin kuin ruoasta saatu?

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini eli se vaatii rasvaa imeytyäkseen. D-vitamiinikapselit sisältävät kyllä öljyä, mutta tabletit kannattaa ottaa rasvaa sisältävän aterian yhteydessä.

Kuinka pitkään kesäauringosta saadut D-vitamiinivarastot riittävät?

Rasvaliukoisena vitamiinina D-vitamiini varastoituu kehon rasvakudokseen. Kesäauringosta saatu tai talvella etelänlomalla varastoitu D-vitamiini riittää noin kahden kuukauden ajaksi. Kesän jälkeen kehon D-vitamiinivarastot on käytetty lokakuun lopussa. Varastoja ei voi ylläpitää solarium-käynneillä, sillä solariumista puuttuvat D-vitamiinia tuottavat UVB-säteet.

D-vitamiinin merkitys talvella Vitamiinikeskus

Kesän jälkeen kehon D-vitamiinivarastot on käytetty lokakuun lopussa.

Voiko D-vitamiinia saada liikaa?

Ravinnosta D-vitamiinia ei voi saada liikaa. Sama pätee myös auringosta saatuun D-vitamiiniin, sillä varastoituaan riittävästi D-vitamiinia elimistö reagoi lopettamalla sen tuotannon. Yliannostukset ovat harvinaisia ja liittyvät yleensä vitamiinivalmisteiden väärinkäyttöön. Hyvin suuret, yli 100 mikrogramman päivittäiset D-vitamiiniannokset ylittävät turvallisen päiväsaannin rajan.

Paljonko Vitamiinikeskuksen K2+D3-vitamiinivalmiste sisältää D-vitamiinia?

Vitamiinikeskuksen K2+D3-vitamiinivalmiste sisältää D-vitamiinia 50 µg.  D-vitamiini ei ole varsinaisesti vitamiini vaan kalsitrioli-hormonin esiaste. Maksa muuntaa ihossa muodostuneen tai suun kautta nautitun D-vitamiinin kalsidioli-nimiseksi “varastomuodoksi”. Kalsidiolin pitoisuutta veressä pidetään hyvänä elimistön D-vitamiinivarastojen ilmaisimena. Munuaiset muuntavat kalsidiolia aina tarpeen mukaan pieniksi määriksi hormonaalisesti vaikuttavaa kalsitriolia, joka on D-vitamiinin aktiivinen muoto. D-vitamiinitaso voidaan mitata tutkimalla veren kalsidiolin pitoisuus, joka kuvastaa sekä vitamiinin saantia että elimistön D-vitamiinivarastoja.

Miksi ikääntyvät tarvitsevat muita enemmän D-vitamiinia?

Ikääntymisen myötä elimistön vaste D-vitamiinille laskee. Ikääntyvät ihmiset oleskelevat yleensä enemmän sisällä, eikä heidän ihonsa enää valmista D-vitamiinin esiastetta niin tehokkaasti kuin nuorilla.

D-vitamiinin merkistys talvella Vitamiinikeskus

Ikääntymisen myötä elimistön vaste D-vitamiinille laskee.

 

Artikkelia muokattu 19.12.2019