Suomen Vitamiinikeskus | Vitamiinit ja ravintolisät verkkokaupasta

D-vitamiinin kanssa ei kannata pihistellä talvella

D-vitamiinin kanssa ei kannata pihistellä talvella

21.11.2018 09:14

D-vitamiinin tarve on ympärivuotinen, mutta etenkään talvella sen kanssa ei kannata pihistellä. Suomalaisille D-vitamiinin tarve on ilmeinen pohjoisesta sijainnistamme johtuen. D-vitamiinia saadaan kolmella keinolla: kesäkuukausina auringossa oleskelemalla, syömällä sitä sisältäviä elintarvikkeita ja nauttimalla vitamiinilisää. Talvella aurinko on käytännössä poissa laskuista, jolloin kokonaissaantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota

Miten puutos vaikuttaa?

D-vitamiinin puutos heikentää kalkin imeytymistä suolistossa. Pitkällä aikavälillä puutos johtaa luukatoon eli osteoporoosiin. Pahimmillaan puutos voi lapsilla aiheuttaa riisitautia ja aikuisilla osteomalasiaa eli luun pehmenemistautia. D-vitamiinin puutoksen on todettu myös lisäävän riskiä sairastua moniin kroonisiin sairauksiin. Ikääntyvillä ihmisillä lihaksiston heikkous on usein yhteydessä D-vitamiinin puutokseen. Helposti havaittavia puutosoireita ovat hiustenlähtö, alakuloisuus ja epämääräiset lihas- ja nivelkivut.

D-vitamiinin merkitys talvella Vitamiinikeskus

Pahimmillaan puutos voi lapsilla aiheuttaa riisitautia ja aikuisilla osteomalasiaa.

Voiko talvella saada D-vitamiinia riittävästi ravinnosta?

Talvellakin D-vitamiinia voi saada riittävästi, jos muistaa käyttää vitaminoituja maitovalmisteita ja kalaa suositusten mukaisesti. Rasvaisessa kalassa on runsaasti D-vitamiinia, kananmunan keltuaisessa vähemmän. Käytännössä ravinnosta saatu D-vitamiini ei riitä, sillä harva syö 2-3 kala-ateriaa viikossa, nauttii 2-3 lasia D-vitaminoitua maitoa päivittäin ja käyttää leivän päällä D-vitaminoitua levitettä.

D-vitamiinin merkitys talvella Vitamiinikeskus

Talvellakin D-vitamiinia voi saada riittävästi, jos muistaa syödä kalaa ja käyttää D-vitaminoituja tuotteita.

Paljonko ravintolisää tulisi käyttää talviaikaan?

Iästä riippumatta D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus on 10 μg/päivä. Yli 75-vuotiaille suositellaan kuitenkin 20 μg/päivä ympäri vuoden. Ravintolisän käyttöä suositellaan myös niille, jotka eivät käytä säännöllisesti D-vitamiinilla täydennettyjä tuotteita kuten maitovalmisteita.

Imeytyykö valmisteista saatu D-vitamiini yhtä hyvin kuin ruoasta saatu?

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini eli se vaatii rasvaa imeytyäkseen. D-vitamiinikapselit sisältävät kyllä öljyä, mutta tabletit kannattaa ottaa rasvaa sisältävän aterian yhteydessä.

Kuinka pitkään kesäauringosta saadut D-vitamiinivarastot riittävät?

Rasvaliukoisena vitamiinina D-vitamiini varastoituu kehon rasvakudokseen. Kesäauringosta saatu tai talvella etelänlomalla varastoitu D-vitamiini riittää noin kahden kuukauden ajaksi. Kesän jälkeen kehon D-vitamiinivarastot on käytetty lokakuun lopussa. Varastoja ei voi ylläpitää solarium-käynneillä, sillä solariumista puuttuvat D-vitamiinia tuottavat UVB-säteet.

D-vitamiinin merkitys talvella Vitamiinikeskus

Kesän jälkeen kehon D-vitamiinivarastot on käytetty lokakuun lopussa.

Voiko D-vitamiinia saada liikaa?

Ravinnosta D-vitamiinia ei voi saada liikaa. Sama pätee myös auringosta saatuun D-vitamiiniin, sillä varastoituaan riittävästi D-vitamiinia elimistö reagoi lopettamalla sen tuotannon. Yliannostukset ovat harvinaisia ja liittyvät yleensä vitamiinivalmisteiden väärinkäyttöön. Hyvin suuret, yli 100 mikrogramman päivittäiset D-vitamiiniannokset hajottavat luita ja kasvattavat veren kalsiumpitoisuutta. Lisäksi ne voivat aiheuttaa kalsiumsuolojen saostumista kudoksiin sekä sydän- ja hermostoperäisiä oireita.

Paljonko Vitamiinikeskuksen K2+D3-vitamiinivalmiste sisältää D-vitamiinia?

Vitamiinikeskuksen K2+D3-vitamiinivalmiste sisältää D-vitamiinia 50 µg. Suositusten mukainen D-vitamiinimäärä ei kaikkien kohdalla riitä nostamaan seerumin D-vitamiinitasoa (kalsidioli) riittävälle tasolle. D-vitamiini ei ole varsinaisesti vitamiini vaan kalsitrioli-hormonin esiaste. Maksa muuntaa ihossa muodostuneen tai suun kautta nautitun D-vitamiinin kalsidioli-nimiseksi “varastomuodoksi”. Kalsidiolin pitoisuutta veressä pidetään hyvänä elimistön D-vitamiinivarastojen ilmaisimena. Munuaiset muuntavat kalsidiolia aina tarpeen mukaan pieniksi määriksi hormonaalisesti vaikuttavaa kalsitriolia, joka on D-vitamiinin aktiivinen muoto. Osalla ihmisistä tämä muuntoprosessi ei toimi kunnolla. D-vitamiinitaso voidaan mitata tutkimalla veren kalsidiolin pitoisuus, joka kuvastaa sekä vitamiinin saantia että elimistön D-vitamiinivarastoja. Tarve riippuu siis myös munuaisten toiminnasta. Munuaisten vajaatoiminnassa D-vitamiinin muuntaminen aktiiviseen muotoon on heikentynyt.  

Miksi ikääntyvät tarvitsevat muita enemmän D-vitamiinia?

Ikääntymisen myötä elimistön vaste D-vitamiinille laskee, samoin kuin vitamiinin imeytyminen suolistossa. Ikääntyvät ihmiset oleskelevat yleensä enemmän sisällä, eikä heidän ihonsa enää valmista D-vitamiinin esiastetta niin tehokkaasti kuin nuorilla. Myös D-vitamiinin aktivointi munuaisissa voi olla heikentynyttä.

D-vitamiinin merkistys talvella Vitamiinikeskus

Ikääntymisen myötä elimistön vaste D-vitamiinille laskee.

Huolehdi riittävästä D-vitamiinin saannista ja tilaa Vitamiinikeskuksen K2+D3-vitamiinivalmiste suoraan kotiovellesi.