C-vitamiinin merkitys kesällä

C-vitamiinin merkitys kesällä

Kesä on ihanaa aikaa. Aurinko paistaa, päivät ovat pitkiä ja lämpimiä, ja ulkona vietetään yleensä paljon aikaa. Valo luo lisää energiaa ja ruokavaliossa moni suosii kausituotteita.

C-vitamiini on tärkeää elimistön optimaalisen toiminnan kannalta. Mutta minkä vuoksi C-vitamiini voi olla erityisen tärkeää kesällä ja miten se voi tukea meitä nauttimaan kesästä entistä enemmän?

Miksi C-vitamiinin saanti on tärkeää kesällä?

C-vitamiini, eli askorbiinihappo, on vesiliukoinen vitamiini, joka on välttämätön monille kehomme toiminnoille. Se tunnetaan parhaiten roolistaan immuunijärjestelmän tukemisessa, mutta sillä on myös muita tärkeitä tehtäviä.

Nämä tärkeät tehtävät ovat tärkeitä ympäri vuoden, mutta ne voivat korostua etenkin kesäaikaan. Me kerromme miksi!

Antioksidanttinen vaikutus

C-vitamiini on yksi antioksidanteista, joka suojaa soluja vapaiden radikaalien aiheuttamilta vaurioilta. Kesällä altistumme enemmän esimerkiksi auringon UV-säteille, jotka voivat aiheuttaa iholle tai silmille haittaa.

C-vitamiini myös edistää:

  • ihon
  • ikenien
  • hampaiden
  • ruston
  • luuston, ja
  • verisuonten normaalia toimintaa.
Kesällä esimerkiksi sokeriset juomat, huonot hampaidenpesumahdollisuudet tai epäterveellisemmät ruokailuvalinnat voivat koetella hyvinvointiamme.

C-vitamiini on loistava voima kesään!

Kollageenin tuotanto

C-vitamiini on välttämätön kollageenin, ihon pääasiallisen rakenneproteiinin, tuotannolle. Kollageeni auttaa pitämään ihon kimmoisana ja hyvinvoivana.

Auringon UV-säteet voivat vaurioittaa kollageenia, joten riittävä C-vitamiinin saanti tukee ihon hyvinvointia.

vihersmoothie lasissa sekä banaani avokado ananas pinaatti blenderissä

C-vitamiinin rooli immuunijärjestelmän tukemisessa kesällä

Kesällä olemme aktiivisempia ja vietämme enemmän aikaa ulkona. Tämä on hyvä asia, mutta se myös tarkoittaa, että kehomme tarvitsee lisää tukea pysyäkseen terveenä. C-vitamiini on tässä avainasemassa:

C-vitamiini tukee immuunijärjestelmää myös raskaan liikunnan jälkeen

C-vitamiini tukee paitsi immuunijärjestelmäämme, niin se tukee myös immuunijärjestelmän toiminnan pysymistä normaalina raskaan liikunnan aikana ja sen jälkeen.

Tämä on erityisen tärkeää kesällä, kun pyöräilemme, retkeilemme, olemme tekemisissä monien ihmisten kanssa, sekä vietämme aikaa kesä- ja mökkireissuilla. Sitä paitsi, kuka haluaisi viettää kesää flunssan kourissa?

Energiatasojen ylläpito

C-vitamiini lisää raudan imeytymistä, mikä on tärkeää energiatasojen ylläpitämiseksi. Raudanpuutosanemia on tila, jossa esiintyy erinäisiä oireita.

Raudanpuute oireet:

  • Väsymys ja heikkous
  • Kalpeus
  • Hengenahdistus ja huimaus
  • Nopea tai epäsäännöllinen syke
  • Kylmät kädet ja jalat
  • Päänsärky ja huimaus
  • Hauraat kynnet ja hiustenlähtö
  • Levottomat jalat
  • Ruoansulatusongelmat
  • Kielen ja suun limakalvoihin liittyvät ongelmat
  • Heikko immuunijärjestelmä

Raudanpuutteen oireet voivat olla hyvin moninaisia ja sitä epäillessä kannattaa kääntyä hoitavan lääkärin puoleen.

Yleinen hyvinvointi

C-vitamiini on tärkeä monille kehon prosesseille, jonka vuoksi se voi vaikuttaa niin kokonaisvaltaisesti hyvinvointiimme. Jos kesä aiheuttaa vain stressiä ja väsymystä, kannattaa miettiä, mistä se voi johtua.

Monipuolisen ruokavalion tukena C-vitamiini voi auttaa meitä tuntemaan itsemme energisiksi, jotta voimme nauttia kesästä täysillä.

Mistä saada riittävästi C-vitamiinia kesällä?

grillivartaat kasviksilla

Kesällä voi olla helppoa saada riittävästi C-vitamiinia monipuolisella ja värikkäällä ruokavaliolla. Tässä on muutamia erinomaisia C-vitamiinin lähteitä:

  • Sitrushedelmät: Appelsiinit, sitruunat, limet ja greipit.
  • Marjat: Mansikat, mustikat, vadelmat ja mustaherukat.
  • Vihannekset: Paprikat, tomaatit, parsakaali ja pinaatti.
  • Muut hedelmät: Kiivit, melonit ja ananakset.

Aina näin laajan ja monipuolisen ruokavalion mahduttaminen kiireisen kesän keskellä ei ole kovin helppoa. Varsinkin jos kesälomalla reissaa paikasta toiseen, eikä aikaa jää liiaksi ruuanlaittoon.

Silloin tukea monipuoliseen ruokavalioon voi saada lisäravinteesta, joka sisältää itsessään hyvän määrän C-vitamiinia.

Miksi Triplasinkki + C-vitamiinitabletti?

🌻Hyvänmakuinen imeskelytabletti monipuolisen ruokavalion tueksi.

🌻Sisältää kolmea eri sinkin muotoa, joilla kaikilla on omat ominaisuutensa.

🌻Lisänä hunajajauhe, jonka terveysvaikutuksia on tutkittu jo vuosikymmenien ajan.

🌻Oiva keino tukea vastustuskykyä sekä yleistä hyvinvointia!

🌻Tukee esimerkiksi aineenvaihdunnan, aivojen, ihon, hiusten sekä kynsien hyvinvointia.

🌻C-vitamiini auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.

Tilaa Suomen Vitamiinikeskuksen verkkokaupasta.

Takaisin blogiin

Kirjoita kommentti

Huomaa, että kommenttien täytyy olla hyväksytty ennen niiden julkaisemista.