Suomen Vitamiinikeskus | Vitamiinit ja ravintolisät verkkokaupasta

B12-vitamiinin puutoksesta voi kärsiä huomaamatta

B12-vitamiinin puutoksesta voi kärsiä huomaamatta

5.12.2018 09:15

B12-vitamiinia tarvitaan elimistön elintärkeissä toiminnoissa, kuten normaalissa punasolujen  muodostamisessa sekä energia- aineenvaihdunnassa. B12-vitamiini myös edistää hermoston ja immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.

B12-vitamiinin puutteesta voi kärsiä huomaamattaan jopa vuosien ajan, sillä puutos kehittyy yleensä hitaasti. Syynä on usein yksipuolinen kasvisruokavalio. Verikokeesta puutos selviää nopeasti.

Paljonko Vitamiinikeskuksen B12-valmiste sisältää vitamiinia?

Suomen Vitamiinikeskuksen B12-valmiste sisältää vitamiinia 1000 µg. Määrä on suuri, koska B12-vitamiinin imeytyminen elimistössä on hieman mutkikasta. Valmisteessa käytetään metyylikobalamiinia, joka on vitamiinin aktiivinen muoto. Vitamiinikeskuksen B12-vitamiini sulaa suussa, jolloin osa vitamiinista imeytyy jo suun limakalvoilta.

Milloin B12-vitamiinitasot kannattaa käydä tarkistuttamassa lääkärissä?

B12-vitamiinia saa vain eläinperäisestä ravinnosta. Kasvikunnan tuotteet eivät vitamiinia sisällä. Koska B12-vitamiinia saadaan vain eläinperäisistä ruoka-aineista, vegaanien ja kasvissyöjien tulee kiinnittää erityistä huomiota B12-vitamiinin riittävään saantiin.

Iän myötä B12-vitamiinin imeytyminen ruoasta elimistöön heikkenee.

B12-vitamiinin puutos

 

Voiko monipuolisesta ravinnosta saada riittävästi B12-vitamiinia?

Suomalaisten tärkeimpiä B12-vitamiinin lähteitä ovat maksa, munuaiset, liha, kala, kananmunat ja maitovalmisteet. Puoli litraa maitoa päivässä riittää tyydyttämään aikuisen B12-vitamiinin tarpeen. Keho varastoi ja kierrättää B12-vitamiinia tehokkaasti. Noin 75 % käytetystä vitamiinista käytetään uudelleen elimistön tarpeisiin.

B12-vitamiinin puutos

Voiko vitamiinilisällä paikata heikkolaatuista ruokavaliota

Vitamiinivalmisteilla ja ravintolisillä ei voi koskaan korvata terveellistä ja monipuolista ruokavaliota. Terveellisen elämäntavan perusta on monipuolisessa kasvisten, täysjyväviljan, maitovalmisteiden, kalan ja lihan käytössä. Ruoasta saa vitamiinien lisäksi muita hyödyllisiä ravintoaineita kuten flavonoideja ja kuituja. Vitamiineja ravinnosta ei voi koskaan saada liikaa.

 

Artikkelia muokattu 19.12.2019